Tuesday, August 30, 2011

Ramadhan yang pergi Syawal kembali

30 Ogos 2011 = 1 Syawal 1432H = Syaitan2 pon dilepaskan = Pintu Neraka dibuka kembali...=(

setelah sebulan umat islam berpuasa kini tibalah Syawal untuk dirai...semoga kita sentiasa mensyukuri segala nikmat kurniaan-Nya, berharap dan berdoalah jangan kita tergolong dalam golongan yang sia2 "Ramadhan berlalu tp dosa tidak terampun"... semasa di Sekolah Kebangsaan Kampong Pasir hari tu, ceramah ustaz ada menyebut hanya bulan Ramadhan yang disebutkan dalam Al-Quran, so sedarlah betapa specialnya Ramadhan dan amat rugi bagi kita yg tidak menghargai kehadirannya... raya ini pula adalah fitrah... semoga kita kembali kpd fitrah, suci dan bersih.

erm, sbg anak sulong masok thun kedua aku bayar zakat utk diri sendiri dan tanggungan... erm Bab shoping time raya...
waduh2..aku rasa shoping sakan la...huhu... bajet abes lari..ni gara2 teman kawan shoping la ni... depa yg mencari baju aku plak yg mlekat beli..waaaaaaaa.... beli kasut pompuan??? tudung??? oh..bukan utk sy tu utk my mum and my grandma ye..hehe...

2 hari sebelum raya-------> shoping seharian di SP ng kawan namanya Faris
berbuka di bazaar dalam suasana yg belum pernah aku lalui..best sangat..haha and balik umah lebih kurang pukol 11.30 malam.

1 hari sebelum raya-------> shoping seharian di A.Star...huh..macam2 berlaku, dengan musim hujan, jumpa owg kurang waras di Pusat Dakwah waktu berbuka..adoi..takut ada kesian pon ada... tapi entahla... patot tolong ke apa.. awal berbuka dia dtg sembang2 dk citer pernah tido ng DATIN le, tangan berbalut ng bandage katany patah cz dia masok tomoi nk cari makan... lps solat pkir dia dh xdtg kt kami dh tp... datang duduk2 wt ramah last "weh aku bukan apa, aku nk mintak tolong hampa sangat2..aku nk balik tp duit xdak langsung nih, RM 9.20 ja weyh tambang... bagi r cket weyh aku nk balik"...????...."bagi p la berapa pon weyh"... aku takot...mula dh dia nih..nk balik umah betoi ka apa... ada budak maahad junior kawan aku bg dua ringgit..aku pon kesian gak.. tp aku pon xbrapa nk ada duit..aku pon bg la singgit.. tapi tau x lps tuh.. dia ambik dia bg balik kt aku... ang ambik ni kt ang...aku nk RM9.20 ja weyh... aku pon..ai dia nih.. last2 aku bangun slow2.. tp kesian kt bdk tuh kna layan dia sowg2.. kawan aku lagi dua owg dh blah awal lg... aku xsanggup nk tgl dia sowg tp xsanggup jugak nk hadap abang tuh... berseluar pendek masok Pusat Dakwah.... erm..macam2 la...

suasana di luar Pusat Dakwah, masih hujan... tp kami nk blah jugak... nk pi Pacific plop... shoping sampai nk tutup.... haha... habis shoping xbrani nk balik Yan..jauh kotttt..dh la malam..last balik tido di umah sewa aku di Taman Kenanga, Jitra...;)

esoknya balik, kot Highway hujan rintik2... tapi alhamdulillah sampai dengan selamat ke Kg. Pengakalan Bujang lebih kurang pkul 5.00 petang... get ready esok nk raya!!!


-Solat Sunat Aidilfitri
-Ziarah kubur abah, tokwan Hasan, tokwan Husain, Pak Tam Lid & Abg Mie
-Ziarah Pak Teh
-Melayan tetamu yg datang ke umah

itu saja pergerakan aku pd hari raya pertama ni... :)

Syawal kali ini...
Syawal pertama beraya tanpa ayahanda tercinta...
kami kirimkan ayat2 suci sebagai ucapan salam lebaran buatmu di sana...
moga abah sejahtera...
rasa rindu sememangnya amat dirasa...

Hidup perlu diteruskan,
semoga dapat bertemu lagi dengan Ramadhan Al-Mubarak,
semoga bertemunya dalam keadaan sihat wal-afiah...

No comments:

Post a Comment